Kişinin yasevimliığı cemiyet süresince değeri olan , kapasite, hâl ve gayrı davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tübaşöğretmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakarak insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki yaşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek değsorunme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok teşhismı mimarilabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Kişinin davranışında, kendi yaşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin lakinçlarına reva ) değsorunme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakarak;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının mergup yönde değsoruntirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değsorunme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç ana öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye lakinçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tekmil kültürler derunin tıpkısıdır. Amaçların içinde ne olduğu ve öğrenme derunin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakarak değsorunebilir, lakin sürecin doğbeyı değsorunmez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birhayli filozof ve eğitimci, eğitimin ne başüstüneğuna dayalı farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin ikrar edilen standart teşhismı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış değsorunikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın süresince eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değsorunikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Terbiye, isim derunin dirim boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere reva olabileceği kadar istenmedik yönde de gelişebilir. Terbiye sürecinin sorunletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kadar gelişigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim bilimi merkezleri kadar mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Doğrusu eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi sürdürmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda ya da kurumlarda belli bir niyet ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim bilimi ise resen gelişen hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir düzenek olarak ele hileındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç ana ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. çağlayık; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Müddetç; mektep süresince gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, mezuniyet, test özetları kadar mergup davranış değsoruniklikleridir.